Direktlänk till inlägg 10 oktober 2014
Under eftermiddagen hade vi vårt första seminarium i textil. Vi blev indelade i grupper där vi fick sitta och diskutera vad vi alla hade skrivit om och vi diskuterade våra tankar och idéer. Vi i min grupp diskuterade:
Ett citat som jag fastnade väldigt mycket för ur textilboken var:
"Slöjd och slöjdundervisning förknippas ofta med skaparglädje och med kreativitet, med traditioner och kulturarv men också med petiga lärare och dammiga miljöer, med lukter och minnen av ovana händer som kämpar med verktyg och material".
(Björklund 2010, s.10).
Jag fastnade för detta citat eftersom det påminner mig om min egna slöjdundervisning som bestod av fritt skapande men med petiga lärare. Citatet får mig att känna att barnen i förskolan inte får tillräckligt med tid till att arbeta med slöjd samtidigt som det får mig att vilja prestera bättre som pedagog och ge barnen mer tid och möjlighet att få arbeta mer med textil. Jag vill visa barnen att inget är fel eller fult och jag vill inte framstå som en petig pedagog.
--------------------------------
Referenser
Björkdahl Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd & Hagstrand-Velicu, Kerstin (2010).Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande. 1. uppl. [Mölnlycke: Susanne Björkdahl Ordell]
Hej! I tisdags den 2a december hade vi en workshop med Anna Gunnarsson från navet i Borås. Workshopen handlade om hållbar konst. Idag hade vi en till workshop med Anna som handlade om olika expriment. Jag berättar mer om dessa två workshoppar i vår...
I måndags hade vi VFU uppföljning Utställning av didaktiskt material där alla i klassen fick visa upp sitt didaktiska material. I vår podd avsnitt 3, presenterar vi och diskuterar om våra olika didaktiska material. Vi har nu även skapat en sida på...
Idag hade vi vfu uställning då vi fick ställa ut vårt didaktiska material. När jag var ute under mina första fältdagar uppmärksammade jag att pedagogerna arbetade mycket med alfabetet och veckans bokstav. Så varje onsdag fick barnen lära sig en ny...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 |
5 |
|||||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 |
|||
13 | 14 | 15 | 16 |
17 |
18 |
19 |
|||
20 |
21 | 22 | 23 |
24 |
25 |
26 |
|||
27 |
28 |
29 | 30 |
31 |
|||||
|