Ninas Pedagogiska Ask

Direktlänk till inlägg 16 september 2014

Workshop bild 1, Bildgrammatik och Materialkännedom.

Av Nina Reale - 16 september 2014 18:18

Hej!

Idag hade vi en workshop i bild tillsammans med Mats. Workshopen började med att Mats berättade lite om optisk medelpunkt. Den optiska medelpunkten ligger oftast lite högre upp än mitten och antingen på höger eller vänster sida. Den optiska medelpunkten är den punkt där vårt fokus fastnar först. Mats[1], gav ett exempel på en film med Julia Roberts, där hon dyker upp i tv rutan i högra hörnet i klädd i en röd klänning. När Julia dyker upp i rutan fastnar vår blick direkt där. Även om vi tror att det är en slump så är det vår blick som dras till den optiska medelpunkten.


Efter genomgången började vi arbeta med dagens uppgift som var uppdelad i tio olika uppgifter. Vi skulle alla skapa en liten tittruta som skulle vara i samma storlek som ett frimärke. Vi gjorde sedan en titthålsförstoring av en bild och genom att återskapa en förstoring av bilden i olika slags material skapade vi olika mönster. Vi fick använda oss av massvis med olika material, som akvarellpapper och akvarellfärger, pastellfärger, vattenfärg, kritor och flera olika material. Det var en jätte rolig uppgift och jag fick chansen att prova på att arbeta med material som jag aldrig hade testat tidigare.

Dagens uppgift gjorde så jag var tvungen att tänka lite utanför ramarna och jag fick chansen att skapa det jag ville med fria händer. Jag var osäker från början på vad jag skulle göra men jag bestämde mig sedan för att bara köra på och testa mig fram. Jag tänkte att ingenting är fel och jag tycker det är extremt viktigt att man både som pedagog och elev vågar testa sig fram utan att vara rädd för att det man skapar ska anses som fel eller fult.


     

Utbudet av material var extremt stor. 



 

En kopia av samma bild fast i fem olika typer av material. 


     

Med hjälp av bilderna kunde jag skapade olika mönster. 


 



Körling (2012, s.247-248) beskriver hur pedagogens ifrågasättande och kritiserande av elevernas arbeten kan skapa känslan av misslyckande hos eleverna och även känslan av att deras arbeten inte når upp till lärarens förväntningar. Jag förstår att man som pedagog har sina egna förväntningar på en uppgift och när resultatet inte blir som man hade tänkt sig är risken stor att pedagogen känner sig missnöjd. Därför tycker jag det är extra viktigt att man som pedagog inte sätter för stor press på varken sig själv eller på barnen. Det är även viktigt att pedagogen tänker på hur hen talar till barnen så barnen inte får känslan av skam och misslyckande.


Skillnaden mellan att styra och stötta i en aktivitet enligt mig är att när man som pedagog styr är det tänkt att barnen ska göra det som pedagogen bestämt och ofta förväntas det att barnens resultat ska bli så likt som möjligt. Men styra kan även vara en fördel när man som pedagog inte vill att uppgiften ska vara allt för fri men att den styrs inom vissa gränser. Vid en aktiviteter som kräver pedagogen stöd anser jag att barnen ska få lite firare tyglar och pedagogen ska finns där för att stötta vid frågor och problem men det är inga strikta linjer på vad som måste göras. Det är viktigt för mig att som pedagog visa barnen att ingenting är fel och att barnens tankar och åsikter är något positivt som jag ska ta tillvara på vid aktiviteter och uppgifter.

 

-------------------------------------------------------

Referenser: 

 

[1] Mats Andersson, Workshop Campus Varberg, 2014-09-16. 


Körling, Anne-Marie (2012). Nu ler Vygotskij: eleverna, undervisningen och Lgr 11. 1. uppl. Stockholm: Liber

 

 
 
Emm

Emm

16 september 2014 18:35

Har själv läst förskollärarutbildningen och det är bara att gratulera dig till att snart ha världens bästa jobb :)

http://www.emelisian.bloggplatsen.se

Nina Reale

16 september 2014 19:09

Hej!
Åh tack så jätte mycket :D Jaa de är verkligen super roligt! längtar tills man är färdig åh får komma ut och börja arbeta:):)

 
Stamp-E

Stamp-E

19 september 2014 14:34

va lustigt... en av mina äldsta vänner heter samma som du i efternamn, det är den första efter honom som jag träffat som heter det :)

ja jag vet, jag har problem, jag måste kommentera helt onödiga saker hahaha

trevlig helg

http://stamp-e.bloggplatsen.se

Nina Reale

19 september 2014 14:37

Hej!
Vad roligt att höra!:) har själv inte träffat någon annan som heter samma efternamn som jag här i Sverige :) de är ingen fara haha:) trevlig helg!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Reale - 9 december 2014 15:30

Idag var jag på fästningsmuseet i Varberg tillsammans med Veronica och Terese. Vi började med att titta på en tillställning som hette Lekstäver och orddjur som var anpassad för barn och unga. Tillställningen var inne i ett stort rum och där fanns mas...

Av Nina Reale - 5 december 2014 19:00

Idag hade vi en föreläsning+ workshop tillsammans med Carina Mattsson från Timmele förskola. Carina [1] presenterade många spännande idéer om hur man kan arbeta med matematik i utemiljö. Vi fick sedan gå runt och testa på olika matematiska övningar s...

Av Nina Reale - 4 december 2014 18:15

Hej! I tisdags den 2a december hade vi en workshop med Anna Gunnarsson från navet i Borås. Workshopen handlade om hållbar konst. Idag hade vi en till workshop med Anna som handlade om olika expriment. Jag berättar mer om dessa två workshoppar i vår...

Av Nina Reale - 2 december 2014 20:30

I måndags hade vi VFU uppföljning Utställning av didaktiskt material där alla i klassen fick visa upp sitt didaktiska material. I vår podd avsnitt 3, presenterar vi och diskuterar om våra olika didaktiska material.  Vi har nu även skapat en sida på...

Av Nina Reale - 1 december 2014 18:00

Idag hade vi vfu uställning då vi fick ställa ut vårt didaktiska material.  När jag var ute under mina första fältdagar uppmärksammade jag att pedagogerna arbetade mycket med alfabetet och veckans bokstav. Så varje onsdag fick barnen lära sig en ny...

Presentation


Hej och välkommen till min didaktiska portfolio! Mitt namn är Nina Reale och jag läser min 6e termin på Förskollärarprogrammet. Här på min blogg får ni följa det som sker under terminens gång. Det är allt från föreläsningar/workshops, VFU till egna tankar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29 30
<<<
September 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Läs bloggen på ett annat språk!


Skapa flashcards