Ninas Pedagogiska Ask

Direktlänk till inlägg 10 september 2014

Konst och Pedagogik

Av Nina Reale - 10 september 2014 20:07

Hej!

I våran klass 12fk60 är vi uppdelade i två olika grupper så jag och min studiegrupp tillhör grupp ett. Idag hade vi i grupp ett en föreläsning/workshop som hette Barn och konst med Marie Bendroth Karlsson. Det var en jätte intressant föreläsning som började med en presentation av estetik och estetiska lärprocesser som tillexempelvis dans, ljud, dram och teater. Vi diskuterade även i gruppen om hur konst kan användas i förskolan/skolan. Marie gav oss frågan i fall vi anser att barn lär genom konst? Vi var alla i klassen överens om att konst kan vara lärorikt för barnen. Efter föreläsningen begav vi oss tillsammans med Marie till Kulturhuset Komedianten där vi fick titta på en utställning av Annika Von Hausswolff.Vi fick även en introduktion om hur dem arbetar på kulturhuset och hur de arbetar tillsammans med många förskolor och pedagoger i deras verkstad. 

 

Utställningen av Annika Von Hausswolff var väldigt fin med många olika slags bilder och bilder av varierande former och fäger. Bilderna väckte många tankar och vi diskutterade lite i gruppen om hur vi uppfattade och tolkade bilderna på olika sätt. 

 

 

 

 

 

 

   

 

Uställningen väckte många tankar hos mig och jag började fundera väldigt mycket över hur man som pedagog kan arbeta med konst tillsammans med barngruppen. Vad är konst? Hur kan vi som pedagoger använda konsten på lärorikt sätt? Det är många frågor som jag funderar över och som jag kommer återkomma och svara på lite längre fram.

//Nina

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Reale - 9 december 2014 15:30

Idag var jag på fästningsmuseet i Varberg tillsammans med Veronica och Terese. Vi började med att titta på en tillställning som hette Lekstäver och orddjur som var anpassad för barn och unga. Tillställningen var inne i ett stort rum och där fanns mas...

Av Nina Reale - 5 december 2014 19:00

Idag hade vi en föreläsning+ workshop tillsammans med Carina Mattsson från Timmele förskola. Carina [1] presenterade många spännande idéer om hur man kan arbeta med matematik i utemiljö. Vi fick sedan gå runt och testa på olika matematiska övningar s...

Av Nina Reale - 4 december 2014 18:15

Hej! I tisdags den 2a december hade vi en workshop med Anna Gunnarsson från navet i Borås. Workshopen handlade om hållbar konst. Idag hade vi en till workshop med Anna som handlade om olika expriment. Jag berättar mer om dessa två workshoppar i vår...

Av Nina Reale - 2 december 2014 20:30

I måndags hade vi VFU uppföljning Utställning av didaktiskt material där alla i klassen fick visa upp sitt didaktiska material. I vår podd avsnitt 3, presenterar vi och diskuterar om våra olika didaktiska material.  Vi har nu även skapat en sida på...

Av Nina Reale - 1 december 2014 18:00

Idag hade vi vfu uställning då vi fick ställa ut vårt didaktiska material.  När jag var ute under mina första fältdagar uppmärksammade jag att pedagogerna arbetade mycket med alfabetet och veckans bokstav. Så varje onsdag fick barnen lära sig en ny...

Presentation


Hej och välkommen till min didaktiska portfolio! Mitt namn är Nina Reale och jag läser min 6e termin på Förskollärarprogrammet. Här på min blogg får ni följa det som sker under terminens gång. Det är allt från föreläsningar/workshops, VFU till egna tankar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29 30
<<<
September 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Läs bloggen på ett annat språk!


Ovido - Quiz & Flashcards